Publicaties

Ons artikel is geplaatst - Comparing train driving strategies on multiple key performance indicators.

maart 2020

Onlangs is ons artikel ''Comparing train driving strategies on multiple key performance indicators'' online gepubliceerd. 

Voor meer informatie, klik hier.
 

ERTMS zorgt voor extra capaciteit rondom stations

januari 2020

Het nieuwe spoor beveiligingssysteem ERTMS is bij uitstek geschikt om voor meer capaciteit of meer energiebesparing op het spoor te zorgen mits het in ieder geval rondom stations wordt aangelegd. Uit een onderzoek van Spoorgloren samen met de TU Delft blijkt dat als in Nederland ETCS Level 2 wordt gebruikt in plaats van het conventionele trein beveiligingssysteem NS’54/ATB er mogelijkheden ontstaan om ofwel meer energie te besparen ofwel extra treinen toe te voegen. Treinen die een station naderen waarbij het aankomst spoor wordt bezet door een andere trein krijgen met NS’54/ATB te maken met een vertraging. Terwijl het onder ETCS level 2 in veel gevallen mogelijk is om met een energiebesparende rijstijl toch op tijd aan te komen.

Over het algemeen wordt door NS machinisten een uitrolstrategie gebruikt om energiezuinig te rijden, daarbij wordt snel opgetrokken tot de maximale snelheid en wordt de stroom op enig moment voor het aankomststation uitgeschakeld, zodat de trein zonder energie te verbruiken het station binnen rolt.  Als het aankomst spoor bezet wordt door een voorgaande trein, die om welke reden dan ook nog niet is vertrokken, dan heeft vooral een machinist die uitrolt daar last van. Dit komt omdat deze machinist met een lagere snelheid het gele sein passeert dan als hij bijvoorbeeld zou cruisen (d.i. met een lagere gemiddelde snelheid dan de maximale toegestane snelheid rijden). Een machinist die uitrolt wordt na het passeren van het gele sein door NS'54/ATB gedwongen om langere tijd 40 km/u te rijden ook als de voorgaande trein alweer vertrokken is. Daardoor is het moeilijker om op tijd aan te komen. In dit soort situaties levert een cruising strategie voordelen op, omdat de machinist met een hogere snelheid het station nadert en minder lang een snelheid van 40 km/u aan moet houden.

Onder ETCS Level 2 vervalt dit nadeel. Met alle energiebesparende rijstijlen slaagt een machinist er bijna in alle gevallen om op tijd aan te komen. Zo kan een treinvervoerder met iedere trein die al onder ETCS level 2 rijdt met dezelfde planning extra energie besparen en toch op tijd aankomen.  En als in 1 treinserie alle treinen de mogelijkheid hebben om onder ETCS level 2 te rijden kan de treinvervoerder ervoor kiezen om ofwel extra energie te besparen of om de extra ruimte die ontstaat te gebruiken om meer treinen in te plannen en zo de capaciteit te vergroten.

5 years of Dutch eco-driving: managing behavioural change

Februari 2017

In the past years a new management approach has been developed to stimulate and monitor energy savings at the largest Dutch Train Operating Company (TOC), Nederlandse Spoorwegen (NS). This so called “Energie Zuinig Rijden” (EZR), or eco-driving approach has led to yearly energy savings of up to 5% from 2010 to 2015.
The EZR approach is a bottom-up approach which intends to bring about behavioural change.
An energy saving monitor has been developed, and implemented for feedback to the managers, and enabling them to take additional actions in order to enhance performance.

Transportation Research Part A, Volume 98, Pages 46–63

Authors: Ralph Luijt, Nederlandse Spoorwegen  / Maarten van den Berge, Nederlandse Spoorwegen / Helen Willeboordse, SpoorGloren en Jan Hoogenraad, SpoorGloren

 

Publicaties energiezuinig rijden

mei 2016

SpoorGloren publiceert een aantal artikelen over de implementatie van energiezuinig rijden bij de Nederlandse Spoorwegen. Hiervoor is zowel nationaal als internationaal grote belangstelling.

In de loop van 4,5 jaar is een besparing van 5% in energieverbruik gehaald.
SpoorGloren heeft NS (Nederlandse Spoorwegen) ondersteund bij de aanpak van de implementatie van energiezuinig rijden, en heeft een monitoringsysteem ontwikkeld waarmee het energieverbruik gemeten wordt.

Heeft er iemand baat bij modal shift?

Bijdrage aan het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk

20 november 2014

Bij veel modal shift projecten wordt gekeken naar inhoudelijke verbeteringen. Hierbij wordt vaak gekeken naar de rol van ofwel de overheid (zie bijv. Geerlings et al 2008), ofwel de reiziger zelf (directe incentives als bij spitsmijden, zie bijv. TRANSUMO bundel). In deze paper wordt juist de rol van andere (markt) partijen onderzocht. Het theoretisch kader wordt gevormd door een vijftal stellingen.

Download PDF voor meer informatie

Monitoring the performance of the pedestrian transfer function of train stations using automatic fare collection data

Transportation Research Procedia 2 (2014) 642 – 650

22 oktober 2014

Over the last years all train stations in The Netherlands have been equipped with automatic fare collection gates and/or validators. All public transport passengers use a smart card to pay their fare. In this paper we present a monitor for the performance of the pedestrian function of train stations which is based on data from the automatic fare collection system. To our knowledge this is the first study that uses smart card data in the context of pedestrian behaviour at train stations. To illustrate the added value of the monitor, various applications for a number of train stations are presented.

Lees meer op sciencedirect.com

PERL data language (PDL)

A presentation on the use of the programming language PERL by Spoorgloren

25 april 2014

The slides and a video from the NLPW - Nederlandse Perl Workshop 2014 A small primer there on what PDL is, and for who. Some examples of what Spoorgloren uses it for.

Bekijk video

Nederlandse Spoorwegen - project AURORA

Project AURORA voorspelt voor elke trein het aantal reizigers

december 2013

De NS organiseerde in 2009 een wedstrijd tussen drie wiskundige teams. De opdracht was om in twee maanden zo goed mogelijk in te schatten hoeveel reizigers er per traject en tijdstip in de treinen hebben gezeten. Het ging om treinen die in 2008 in de Kop van Noord-Holland hebben gereden. De wedstrijd is gewonnen door econometristen van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) maar vormde ook de start van het project AURORA. In STAtOR werd verslag gedaan van de wedstrijd.

Hoeveel reizigers zitten er in de trein?

Wedstrijd NS groot succes!

maart 2010

Op 27 oktober heeft bij de Nederlandse Spoorwegen in Utrecht een symposium plaatsgevonden met als titel ‘Hoeveel reizigers zitten er in de trein?’. De aanleiding was een wedstrijd die NS had georganiseerd tussen 3 wiskundige teams. In deze wedstrijd hebben de teams in korte tijd (2 maanden) zo goed mogelijk geschat hoeveel reizigers er per traject en tijdstip in treinen in de Kop van Noord-Holland hebben gezeten. Het ging om treinen die in 2008 hebben gereden. De wedstrijd is gewonnen door econometristen van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Lees meer op STAtOR