Nieuws

Ons artikel is geplaatst: IRSE Institution of Railway Signal Engineers - Design and evaluation of a safe and effective DAS

Juni 2021

Jan Hoogenraad heeft een artikel geschreven, dat in het Juni nummer van het IRSE (Institution of Railway Signalling Energineers) News blad is verschenen. Dit artikel gaat over het succesvol ontwerpen en beproeven van een rijadvies systeem voor treinmachinisten door Spoorgloren (in opdracht van NS).

Tussen 2015 en 2017 hebben wij, bij Spoorgloren het rijadvies systeem genaamd RolTijd voor NS ontworpen en geëvalueerd.  RolTijd was ontworpen met het doel de veiligheid, de capaciteit op het spoor, en de duurzaamheid te vergroten. De originele versie van RolTijd was ontworpen voor een Android telefoon. Het ontwerp van RolTijd bleek erg effectief  in het bereiken van de beoogde doelen. Een doorontwikkelde versie wordt nu door de meeste machinisten van NS gebruikt.

Het artikel is hier te lezen.

SpoorGloren heeft voor de Nederlandse Spoorwegen een rij advies systeem ontwikkeld.

Juni 2020

SpoorGloren heeft voor de Nederlandse Spoorwegen een rij advies systeem (in het Engels: driver advisory system, DAS) ontwikkeld. NS heeft dit DAS (Roltijd genoemd) verder ontwikkeld en geïntegreerd in de tablet van alle machinisten.

Een machinist heeft 2 cabineritten op youtube geplaatst waarbij hij dit gebruikt, klik hier voor meer informatie en het bekijken van de video's.

 

Ons artikel is geplaatst - Comparing train driving strategies on multiple key performance indicators.

maart 2020

Onlangs is ons artikel ''Comparing train driving strategies on multiple key performance indicators'' online gepubliceerd. 

Voor meer informatie, klik hier.

 

ERTMS zorgt voor extra capaciteit rondom stations

januari 2020

Het nieuwe spoor beveiligingssysteem ERTMS is bij uitstek geschikt om voor meer capaciteit of meer energiebesparing op het spoor te zorgen mits het in ieder geval rondom stations wordt aangelegd. Uit een onderzoek van Spoorgloren samen met de TU Delft blijkt dat als in Nederland ETCS Level 2 wordt gebruikt in plaats van het conventionele trein beveiligingssysteem NS’54/ATB er mogelijkheden ontstaan om ofwel meer energie te besparen ofwel extra treinen toe te voegen. Treinen die een station naderen waarbij het aankomst spoor wordt bezet door een andere trein krijgen met NS’54/ATB te maken met een vertraging. Terwijl het onder ETCS level 2 in veel gevallen mogelijk is om met een energiebesparende rijstijl toch op tijd aan te komen.

Lees meer

 

SpoorGloren geeft een presentatie op de ASPECT 2019 conferentie (24 oktober 2019)

april 2019

Spoorgloren is geselecteerd om een presentatie te geven op de ASPECT 2019 conferentie van op 24 oktober 2019 in Delft <link naar programma>. Jan Hoogenraad zal verschillen tussen het Nederlandse Automatische Trein Beïnvloedings (ATB) systeem NS’54/ATB en ETCS level 2 laten zien. In ons onderzoek richten wij ons op energiezuinig rijden in combinatie met hinder van een voorliggende trein. Jan zal in de resultaten van dit onderzoek met betrekking tot aankomsttijden, energie efficiëntie en werkbelasting van de machinist presenteren.

 

Energiezuinig rijden

februari 2017

SpoorGloren heeft onlangs een artikel gepubliceerd over de implementatie van energiezuinig rijden bij de Nederlandse Spoorwegen. Hiervoor is zowel nationaal als internationaal grote belangstelling.

In de loop van 4,5 jaar is een besparing van 5% in energieverbruik gehaald.
SpoorGloren heeft NS (Nederlandse Spoorwegen) ondersteund bij de aanpak van de implementatie van energiezuinig rijden, en heeft een monitoringsysteem ontwikkeld waarmee het energieverbruik gemeten wordt.

Lees verder